Ziemia Kępińska

Prasa lokalna - Kępno i okolice

Reklama:

Przyjaciele Ziemi Bralińskiej

Stowarzyszenie Przyjaciół Ziemi Bralińskiej działa od marca 2008 roku. Powstało, by inicjować różnorakie przedsięwzięcia sprzyjające rozwojowi lokalnemu, by promować swój region, tradycję i kulturę, inspirować młodzież, budzić aktywność obywatelską mieszkańców.

Liczne wydarzenia

W ciągu 7 lat działalności zrealizowaliśmy kilkadziesiąt różnych wydarzeń: kulturalnych, sportowych, rekreacyjnych, historycznych i wydawniczych. Organizujemy spotkania, koncerty i wystawy, propagujemy aktywny wypoczynek na rowerach, inicjujemy wyjazdy do teatru, opiekujemy się cmentarzami ewangelickimi, wydajemy publikacje, upamiętniamy ważne lokalne wydarzenia, daty czy zasłużonych mieszkańców.

Warsztaty modelarskie

Bralin rowerami stoi

Jesteśmy organizatorami Bralińskiego Crossu Rowerowego im. Jana Lissowskiego, a w 2014 roku miała miejsce jego IV edycja. Promujemy w ten sposób sport kolarski i przygotowujemy wyścig dla dzieci, młodzieży i dorosłych.
Uczestnicy z poprzednich edycji pojawiają się z ochotą na kolejnych. Każdego roku w crossie startuje około 100 zawodników.
Można by powiedzieć, że Bralin rowerami stoi. Każdego roku organizujemy 4-6 wycieczek rowerowych po okolicy. Nie inaczej było w ubiegłym roku. Staramy się, by był to mile spędzony dzień, aktywnie i radośnie, w gronie rodziny, znajomych czy sąsiadów. Przygotowujemy dla uczestników wycieczek kilka zabaw i konkurencji w czasie postoju i oczywiście posiłek. Możemy chyba nie bez kozery powiedzieć, że stworzyliśmy kilkudziesięcioosobową rowerową rodzinę, która spotyka się na wycieczkach od 6 już lat.

Braliński Cross Rowerowy

„Pociąg do kultury”

Corocznie realizujemy projekt „Pociąg do kultury”, który miał już kilka odsłon i wciąż nie słabnie zainteresowanie ze strony naszych mieszkańców. Organizujemy parę razy do roku wyjazdy do teatru w Częstochowie, Opolu, Wrocławiu czy Łodzi. Przygotowanie gotowej oferty kulturalnej, dodatkowo częściowo dofinansowanej, przyczynia się do popularyzacji teatru i kultury wysokiej.

„Teraz my! Pokolenie 60 +”

Druga połowa 2014 roku wypełniona była warsztatami, spotkaniami i wyjazdami dla seniorów. Do tej pory szereg projektów kierowaliśmy do dzieci i młodzieży, tym razem postanowiliśmy przygotować coś dla nieco starszych wiekiem i tak powstał projekt „Teraz my! Pokolenie 60+”. Seniorzy nie zawiedli, wykazali dużą aktywność i zainteresowanie. Uczestniczyli w warsztatach z psychologiem, dietetykiem i fizjoterapeutą, które odbyły się w Bralinie, Nowej Wsi Książęcej, Mnichowicach i Mielęcinie. Brali udział w spotkaniach autorskich, warsztatach komputerowych i wyjazdach do teatru. O tym, że aktywność pokolenia 60+ nie słabnie, świadczy fakt, że w nowym roku zainicjowaliśmy gimnastykę dla seniorów i kontynuujemy wyjazdy w poszukiwaniu ciekawych wydarzeń kulturalnych.

W trakcie wycieczek jest również czas na dobrą zabawę

Sprawy finansowe

Stowarzyszenie Przyjaciół Ziemi Bralińskiej na swą działalność pozyskuje środki finansowe  z różnych źródeł. Bierzemy udział w konkursach organizowanych przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwo Sportu, Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, Wójta Gminy Bralin, Fundację Wspomagania Wsi. Dzięki tym środkom realizowaliśmy zajęcia sportowe i rekreacyjne (naukę pływania dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych, nordic walking, zajęcia kolarskie, piłkarskie i wspinaczkowe), warsztaty muzyczne, dziennikarskie, fotograficzne, artystyczne.

Ocalić od zapomnienia

W ramach projektu pn. „Przywróćmy godność zapomnianym cmentarzom” porządkowaliśmy 2 zaniedbane i zapomniane cmentarze ewangelickie w Bralinie i Taborze Wielkim. Promujemy Ziemię Bralińską, jej kulturę, tradycje, atrakcje historyczne i przyrodnicze. Ocalamy od zapomnienia cichych bohaterów tej ziemi, osoby nieprzeciętne, z pasją. Poświęcamy im spotkania wspomnieniowe w kościele poewangelickim w Bralinie.

Porządkowanie cmentarza ewangelickiego

Publikacje

Mamy na koncie kilka wydawnictw: „Z Michałkowic do Bralina” Jana Lissowskiego, „Bralin” (reprint publikacji z 1936 r. wraz z komentarzem, archiwalnymi fotografiami), mapę „Gmina Bralin. Krzyże, kapliczki, groty i figury Ziemi Bralińskiej” i kilka okolicznościowych kart pocztowych wyemitowanych przez Pocztę Polską.

Członkowie Stowarzyszenia Przyjaciół Ziemi Bralińskiej to mieszkańcy gminy Bralin, w różnym wieku i z różnymi zainteresowaniami, ale łączy nas jedno: chęć działania, inicjowania życia społecznego, współtworzenia i współodpowiedzialności za miejsce, w którym żyjemy i mieszkamy. Zarząd SPZB tworzą: Marek Gudra, Izabela Węgrzynowicz, Edyta Kieruzal i Marzena Kuropka.
Stowarzyszenie Przyjaciół Ziemi Bralińskiej posiada status organizacji pożytku publicznego. Oznacza to, że w czasie corocznych rozliczeń z Urzędem Skarbowym można nas wesprzeć finansowo, wpisując numer KRS: 0000304007. Państwa 1% podatku pomoże zrobić jeszcze więcej.

Marzena Kuropka, sekretarz SPZB

Nasza prasa obejmuje swym zasięgiem cały powiat kępiński (gminy: Baranów, Bralin, Kępno, Łęka Opatowska, Perzów, Rychtal i Trzcinica). W skład tej grupy mediów wchodzi dziennik - portal ziemiakepinska.pl i gazeta drukowana - czasopismo "Ziemia Kępińska".
Na terenie powiatu działają jeszcze inne lokalne media (innych wydawców): Kepnianie.pl, Twój Puls Tygodnia, Tygodnik Powiatowy, Radio Sud, Gazeta Bezpłatna Kurier Lokalny Powiatu Kępińskiego, Tygodnik Kępiński. Polecamy również zaprzyjaźnione forum Kympno.pl
Ziemia Kępińska © 2014
Frontier Theme
Przeczytaj poprzedni wpis:
Konkurs Wiedzy Pożarniczej w Trzcinicy
Turniej Wiedzy Pożarniczej w Trzcinicy

W niedzielę 8 lutego w sali Domu Ludowego w Trzcinicy odbył się etap gminny Turnieju Wiedzy Pożarniczej. W Turnieju udział...