Małymi krokami zbliżamy się do pozytywnej odpowiedzi na to pytanie, choć zapewne jeszcze wiele lat minie byśmy mogli „ekspresowo” dojechać do siedziby województwa.
Obwodnica Kępna
Plan budowy obwodnicy omijającej miasto po jego wschodniej stronie podzielono na dwa etapy. Pierwszy będzie prowadził od północnej strony z drogi DK11 (będzie to węzeł KEPNO-PÓŁNOC) do połączenia z drogą S8 (planowany węzeł KEPNO-KRĄŻKOWY będzie się mieścił miedzy miejscowościami Krążkowy a Myjomice). Drugi etap połączy ów węzeł z drogą krajową nr 11 (po południowej stronie Baranowa).
Docelowo ma to być nie tyle obwodnica co węzeł łączący istniejącą drogę S8 z planowaną S11 ze zjazdami na Kępno.
I odcinek
7 października 2015 roku w opolskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisana została umowa na budowę I odcinka obwodnicy Kępna w ciągu planowanej drogi ekspresowej S11. Dwujezdniowy odcinek o długości prawie 4,5 km wykona „Budimex” S.A., który podjął się zrealizować kontrakt za kwotę 66 022 710 złotych.
II odcinek
Również 7 października GDDKiA ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę II odcinka obwodnicy Kępna. Termin składania wniosków to 10.11.2015 r. GDDKiA wymaga, aby prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie zostały ukończone w ciągu 37 miesięcy od daty podpisania umowy.
Dla Kępna drugi odcinek jest o tyle istotny, że to on dopiero spowoduje ominięcie ruchu pojazdów jadących w kierunku północ-południe i odwrotnie. Zakończenie tylko I etapu praktycznie ułatwi nam tylko wjazd na drogę S8.
Trasa S11 do Poznania
Poznański oddział GDDKiA prowadzi prace przygotowawcze prowadzące do ogłoszenia przetargów na opracowanie studium wykonalności dla S11 w województwie wielkopolskim. Planowany termin ogłoszenia przetargów to 22 i 23 października br.. Oczywiście od opracowania studium wykonalności do faktycznego powstania drogi jest jeszcze daleko, ale jest to krok w dobrym kierunku (oby nie tylko przedwyborczy chwyt). Jak na razie w budżecie nie ma pieniędzy przeznaczonych na budowę całej wielkopolskiej drogi S11.
Czyja to zasługa?
W kampanii wyborczej (a nawet przed jej rozpoczęciem) pojawiało się wielu ojców i matek sukcesu. Faktem jest, że żaden z lokalnych działaczy, polityków nie jest osobą decyzyjną odnośnie budowy czy to obwodnicy miasta czy też drogi ekspresowej. Lokalni politycy mogą tylko lobbować i nagłaśniać sprawę. Skuteczności lobbingu konkretnych osób z naszej perspektywy nie jesteśmy w żaden sposób ocenić. Zaś odnośnie nagłaśniania sprawy to w przypadku obwodnicy zdecydowanie dominuje senator/minister Andżelika Możdżanowska a o całą trasę S11 walczy medialnie wielu polityków/działaczy (nie tylko z Wielkopolski).
Miejmy nadzieję…
Miejmy nadzieję, że każda kampania będzie nas przybliżać do finału inwestycji. Miejmy nadzieję, że nie będzie takiej sytuacji, że po wyborach znikną chęci, decyzje i finanse. Historia budowy dróg i obwodnic (w tym przy „jedenastce”) zna przypadki unieważniania po wyborach przetargów ogłoszonych w przedwyborczym ferworze.